Häxans Yogapass för att öppna upp inför våren!

0

ETT MJUKT YOGAPASS SOM GÖR DIG REDO FÖR VÅREN.

 

 

Väck kroppen inför våren

 

Häxor, wiccaner och andra magiarbetare firar högtiden “Beltane” i dagarna. Beltane är eldens, fruktbarhetens och njutningens högtid enligt årshjulet. Vi bränner gammalt och gör plats för nya drömmar. En ritual är kanske att vårstäda ditt hem och pynta altaret med vårens blommor, eller som jag; genom mjuk yoga göra kroppen redo att rensa ut och ta emot. Varmt välkommen att yoga med mig och min vackra yogamodell Josefin. Du behöver inte vara en van yogi/yogini, prova i några dagar och se hur kroppen mår.  Namasté // Veronica

 

Börja med att komma in i en djupare andning.

1.Sätt dig bekvämt, på ett liggunderlag eller en stol om det passar dig bättre. Observera att alla övningar går att göra från en stol också. Anpassa din träning utefter ditt dagsläge.

Du andas från magen, hela vägen upp till nyckelbenen. När du andas in så andas du in nytt syre, och när du andas ut så passa på att släppa allt som inte gagnar dig längre. Helt i Beltane-stil.

Föreställ dig hur du landar ner mot jorden varje gång du andas ut.

 

2. Suficirklar:

 

Föreställ dig hur dina sittben är förankrade nedåt och ryggraden växer upp från sittbenen. Din ryggrad är som jordaxeln och kroppen cirklar, som jorden, runt sin axel. Du andas in och cirklar överkroppen åt framåt och höger. Andas ut och cirkla bakåt och vänster. Cirkla 5-10 varv och byt sedan håll. Djupa långa andetag synkat med rörelsen.

Kuriosa: Sufiderna var övertygade om att cirklande rörelser centrerade kroppen och knoppen.

 

3. Ryggflex:

Placera händerna på dina knän för stöd. Andas in och flexa ryggen framåt. Andas ut och dra isär skuldrorna. Upprepa detta 20 gånger. Känner du dig trygg så kan du öka tempot efter ett tag.

 

4. Vattenfallet med vridning:

 

 

 

Ställ dig höftbrett. Dina fötter är tunga och förankrade. Andas in och lyft hjärtat mot taket och andas ut och fäll i höften. Kika in mot din navel med tung nacke. Föreställ dig att du hänger över en balettstång. Sätt ned din högra hand på mattan eller på ditt vänstra ben. Andas in och lyft varsamt vänster arm mot taket och kika upp mot din vänstra tumme. Minst 5 andetag. Byt sedan sida.

Kom i håg att yoga inte handlar om att prestera. Lyssna på kroppen.

5. Grodan:

 

Den här rörelsen är en gudagåva för ländryggen där vi samlar mycket slaggprodukter. Den kan kännas mycket intensiv. Ställ fötterna lite bredare än höftbrett. Andas ut och sjunk ned med bäckenet/sittbenen mot golvet. Lägg gärna en filt under hälarna så underlättar det mycket. Ryggraden strävar från ett tungt bäcken som sjunker ner mot jorden och förlängs upp mot taket. Du har händerna i Namasté framför hjärtat och har ett lätt tryck mellan armbågarna och knäna. Här kan särskilt kvinnor gärna passa på att träna knipmusklerna mellan anus och könet. Energin ska stanna inne i kroppen och inte rinna ut s.a.s.

Andas här i minst 7 andetag.

 

6. Fjärilen:

 

För ihop hälarna mot varandra och dra fötterna mot ditt center. Öppna upp fötterna som om du skulle läsa en bok och kika ner i boken. Andas djupt och fokusera på att släppa i ljumskarna. Om du känner dig trygg så böj överkroppen över fötterna och kika in mot din navel. Andas minst 5 andetag.

 

Känn att sittbenen är förankrade och rulla sedan upp för att sedan böja mjukt över till höger knä. Andas här i minst 5 andetag och byt sedan sida till vänster:

 

 

7. Sockerbiten:

 

 

Lägg dig ner och placera utsidan av höger fot mot vänster knä. Lirka in armarna och krama om vänster knä. Andas in och på utandningen dra varsamt knät emot dig. Var aktsam så rygg, axlar och huvud inte lättar från golvet utan vilar tungt och tryggt ned mot underlaget. Andas minst 7 andetag och byt sedan sida. Rock and roll för baksida lår. Även här samlar vi mycket slaggprodukter. Andas ut det :).

 

8. Universalvridningen:

 

 

Ligg ned och krama om höger knä. Veckla ut din högra arm och kika mot din högra tumme och på en utandning för höger knä över vänster lår. Axlarna ska vara tunga mot marken. Andas minst 5 andetag och byt sedan sida. Ge denna rörelse tid och andas djupt. Energikanalerna i ryggen oljas upp och alla inälvor får sig en omgång. Lägg gärna en filt mot det vilande knät.

 

9. Breath of Joy:

 

 

Pranayama – kontroll av andetaget. Beltanes andningsövning: Breath of Joy – samla glädje genom att andas in och för armarna uppåt. Samla glädje i handflatorna och lägg dem mot ditt hjärta när du andas ut. Upprepa minst 20 andetag. Om du vill så kan du komma upp på knäna när du andas in, och sjunka tillbaka mot hälarna när du andas ut.

 

Avslut och meditation:

 

 

Sätt dig bekvämt efter ditt fysiska pass. Placera händerna mot hjärtchakrat och andas in värmen från handflatorna. Föreställ dig att healing och kärlek strömmar in från händerna in till hela din kropp via hjärtat. Meditera i åtminstone 5 minuter. Om du vill så lägg dig sedan ned på rygg och vila i 10 minuter.

 

Gå sedan ut i världen med ett öppet hjärta berett att ta emot vårens alla gåvor.

Ha en galet skön vår!

Namasté och Blessed Be // Veronica

 

Dela.

Om skribenten

Missa inte våra intressanta artiklar

Läs fler artiklar på huvudsidan

Lämna en tanke